Operatory:
> większy; >= większy lub równy; < mniejszy; <= mniejszy lub równy; == równy; != różny; === identyczny
operatory logiczne:
&& i ((a>0)&&(b>0))
|| lub ((a>0)||(b>0))
= podstaw(przypisz)
Instrukcja warunkowa
if(warunek)
{
instrukcje jeżeli prawda;
}
else
{
instrukcje jeżeli fałsz;
}
Komentarze są, w pewnym sensie, wizytówką programisty, ponieważ ich zadaniem jest zwiększenie czytelności programu. Krótkie komentarze mają postać dowolnego ciągu znaków, zapisywanych w jednym wierszu po symbolu komentarza '//'. Taki komentarz kończy się wraz z końcem danego wiersza. Dłuższe komentarze zaleca się umieszczać pomiędzy parami znaków '/*' i '*/'. Jeżeli po symbolu '//' lub pomiędzy symbolami '/*' i '*/' wystąpią pary znaków '//', bądź pary znaków '/*' i '*/', to będą one traktowane jak zwykłe znaki. Podobnie jak w innych językach programowania, komentarze wpływają tylko na wielkość kodu źródłowego, ponieważ są usuwane z programu przez kompilator przed generacją kodu wynikowego.
Ponieważ komentarze nie są włączane do wynikowego kodu programu, mogą być w nich używane polskie znaki diakrytyczne, np. ą, ę, etc. Jest to pewne ułatwienie dla polskiego programisty, który jest zmuszony korzystać wyłącznie ze 127 znaków ASCII we wszystkich pozostałych elementach programu.
import java.util.Scanner;
public class trapez {
public static void main(String[] args) {
double bok_a, bok_b, wys_h, Ptr;
Scanner liczba=new Scanner(System.in);
System.out.println("Program do obliczania pola trapezu");
System.out.println("podaj a");
bok_a=liczba.nextDouble();
if(bok_a>0){
System.out.println("podałeś a>0");
}
else{
System.out.println("podałeś a<=0");
}
System.out.println("podaj b");
bok_b=liczba.nextDouble();
System.out.println("podaj h");
wys_h=liczba.nextDouble();
Ptr=((bok_a+bok_b)*wys_h)/2;
System.out.println("Pole trapezu = "+Ptr);
}
}